Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões
https://revistadocbc.org.br/article/doi/10.1590/0100-6991e-20243574
Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões
Ensino

Simulação em cirurgia minimamente invasiva pediátrica: adaptação de uma série de exercícios simples e de fácil aplicação como parte do processo de implementação inicial de um programa de treinamento de residentes

Simulation in pediatric minimally invasive surgery: adaptation of a simple series of exercises as part of the process of an initial implementation of a resident training program

Elisângela de Mattos e Silva ACBC-PR; Arnon César Brunet Schultze; Bruno Berardi Gazola; Amanda Ginani Antunes; Karin Lucilda Schultz; Fernando Antônio Bersani Amado

Downloads: 0
Views: 96

Resumo

Introdução: a simulação em cirurgia minimamente invasiva é fundamental para treinamento e aprendizagem de habilidades ao cirurgião em formação, especialmente na pediatria, devido às particularidades da especialidade, espaços reduzidos, procedimentos específicos e raros. O objetivo deste estudo foi propor uma adaptação de uma série de exercícios em simulador e avaliar o desempenho dos residentes de cirurgia pediátrica na implementação inicial de um programa de treinamento.

Método: sete exercícios de habilidades básicas em videocirurgia, baseados em séries e programas já publicados e utilizando materiais de baixo custo, foram realizados por seis residentes em 2 momentos, com intervalo de 15 dias e avaliados por instrumento simples.

Resultados: não houve dificuldade em relação aos modelos. Considerando- se as médias individuais dos sete exercícios juntos nos dois momentos, cinco dos seis residentes aumentaram a pontuação no segundo momento. A pontuação média por exercício aumentou em cinco das sete tarefas. Apesar do pequeno número de participantes e repetição, já foi possível observar uma tendência de melhor desempenho com diminuição do tempo de todos os residentes após uma única repetição. Todos consideraram os exercícios capazes de treinar habilidades essenciais da especialidade, de maneira acessível e com materiais simples e baratos.

Conclusão: diante dos desafios do treinamento simulado em videocirurgia pediátrica, sabe-se do benefício de um programa contínuo, com exercícios que simulam situações reais. Um cronograma pré-estabelecido, mais participantes e mais repetições, supervisão de cirurgiões experientes e instrumentos validados são fundamentais para avaliar a evolução dos cirurgiões em formação e permitir demonstrar resultados com significância estatística.

 

Palavras-chave

Cirurgia Vídeo Assistida; Exercício de Simulação; Laparoscopia; Treinamento por Simulação; Pediatria

Abstract

Introduction: the simulation in minimally invasive surgery is fundamental for surgeon in training to learning and training skills, especially in pediatrics, due to the particularities, reduced spaces, specific and rare procedures. The aim of this study was to propose an adapted series of exercises and to simply evaluate the performance of pediatric surgery residents in the initial implementation of a training program.

Method: seven basic skills exercises in video surgery, based on series and programs already published and using low-cost materials, were performed by six residents in 2 moments, with an interval of 15 days and evaluated by simple instrument.

Results: there was no difficulty with models. Considering the individual averages of the seven exercises together in the two moments, five of the six residents increased the score in the second moment. The average score per exercise increased in five of the seven tasks. Despite the small number of participants and repetition, it has already been possible to observe a trend of better performance with decreased time of all residents after a single repetition. All considered the exercises capable of training essential skills of the specialty, with simple and inexpensive materials.

Conclusion: given the challenges of simulated training in pediatric video surgery, it is known the benefit of a continuous program, with exercises that can simulate real situations. A pre-established schedule, more participants and repetitions, supervision of experienced surgeons and validated instruments are fundamental to evaluate surgeons in training and show statistical benefits of simulated exercises in this series.

Keywords

Minimally Invasive Surgical Procedures; Simulation Exercise; Laparoscopy; Simulation Training

Referências

1 Baumann LM, Barsness KA. The Case for Simulation-Based Mastery Learning Education Courses for Practicing Surgeons. J Laparoendosc Adv Surg Tech A. 2018;28(9):1125-8. doi: 10.1089/lap.2017.0656.

2 Zendejas B, Brydges R, Hamstra SJ, Cook DA. State of the Evidence on Simulation-Based Training for Laparoscopic Surgery. Ann Surg. 2013;257(4):586-93. doi: 10.1097/SLA.0b013e318288c40b.

3 Pinho M. Challenges in high technology surgery. Rev. Col. Bras. Cir. 2017;44(5):426-7. doi: 10.1590/0100-69912017005001.

4 Melo MC. Perceptual-Motor Adaptation in Laparoscopic Surgery. Braz. J. Video-Sur. 2013;6(1):040-5.

5 Nácul MP, Cavazzola LT, Melo MC de. Current status of residency training in laparoscopic surgery in Brazil: a critical review. ABCD, Arq. Bras. Cir. Dig. 2015; 28(1): 81-5. doi: 10.1590/S0102-67202015000100020.

6 Teixeira DF, Carvalho TS, Alcântara MC, Ribeiro ACB, Antunes AG, Gadelha AAB, et al. Simulation in Pediatric Video Surgery: Training with Simple and Reproducible Exercises Elaborated by Residents. J Laparoendosc Adv Surg Tech A. 2019;29(10):1362-1367. doi: 10.1089/lap.2019.0207.

7 Couto RS, Veloso AC, Antunes FG, Ferrari R, Carneiro RGF. Device model for training of laparoscopic surgical skills. Rev. Col. Bras. Cir. 2015;42(6):418-20. doi: 10.1590/0100-69912015006012.

8 Laparoscopic Surgical Skills. LSS Foundation [Internet] [cited 2018 May 10]. Available from: http://www.lss-surgical.eu/nl/pages/home/

9 Okrainec A, Soper NJ, Swanstorm LL, Fried GM. Trends and results of the first 5 years of Fundamentals of Laparoscopic Surgery (FLS) certification testing. Surg Endosc. 2011;25(4):1192-8. doi: 10.1007/s00464-010-1343-0.

10 Integrating advanced laparoscopy into surgical residency training. Society of American Gastrointestinal Endoscopic Surgeons (SAGES). Surg Endosc. 1998;12(4):374-6.

11 Duarte RJ, Cury J, Oliveira LC, Srougi M. Establishing the minimal number of virtual reality simulator training sessions necessary to develop basic laparoscopic skills competence: evaluation of the learning curve. Int Braz. J. Urol. 2013;39(5): 712-719

12 Raja RJ. The impact of the learning curve in laparoscopic surgery. World J. Laparosc. Surg. 2008;1(1):56-9. doi: 10.1590/S1677-5538.IBJU.2013.05.14.

13 Paus Buzink SN, Schiappa JM, Bicha Castelo H, Fingehut A, Hanna G, Jakimowicz JJ. The Laparoscopic Surgical Skills programme: setting the European standard. Rev Port Cir. 2012;(20):33-40.

14 Carmo FMF. Aquisição de habilidades em cirurgia videolaparoscópica por residentes em cirurgia geral após treinamento em simulador de alta fidelidade. Scientia Medica. 2018;28(1):ID28944. https://doi.org/10.15448/1980-6108.2018.1.28944.

15 Castellvi AO, Hollett LA, Minhajuddin A, Hogg DC, Tesfay ST, Scott DJ. Maintaining proficiency after laparoscopic surgery training: a 1-year analysis of skill retention for surgery residents. Surgery. 2009;146(2):387-93. doi: 10.1016/j.surg.2009.05.009.

16 Costa GOF, Rocha HAL, Moura JLG, Medeiros FC. Taxonomia dos objetivos educacionais e as teorias de aprendizagem no treinamento das técnicas cirúrgicas laparoscópicas em ambiente de simulação. Rev Col Bras Cir. 2018;45(5): e1954. doi: 10.1590/0100-6991e-20181954.

17 Edelman DA, Mattos MA, Bouwman DL. FLS skill retention (learning) in first year surgery residents. J Surg Res. 2010;163(1):24-8. doi: 10.1016/j.jss.2010.03.057.

18 Feldman LS, Cao J, Andalib A, Fraser S, Fried GM. A method to characterize the learning curve for performance of a fundamental laparoscopic simulator task: defining "learning plateau" and "learning rate". Surgery. 2009;146(2):381-6. doi: 10.1016/j.surg.2009.02.021.

19 Bulletin of Information. FLS. [internet] [cited 2018 May 10]. Available from: https://www.flsprogram.org/wp-content/uploads/2014/07/FLS-Information-Bulletin-June-2014.pdf/

20 Revised Manual Skills Written Instructions and Performance Guidelines. FLS [internet] [cited 2018 May 10]. Available from: https://www.flsprogram.org/wp-content/uploads/2014/03/Revised-Manual-Skills-Guidelines-February-2014.pdf/

21 Technical Skills Proficiency-Based Training Curriculum. FLS [internet] [cited 2018 May 10]. Available from: https://www.flsprogram.org/wp-content/uploads/2014/02/Proficiency-Based-Curriculum-Word-File-updated-February-2014.pdf/

22 Hafford ML, Van Sickle KR, Willis RE, Wilson TD, Gugliuzza K, Brown KM, et al. Ensuring competency: Are fundamentals of laparoscopic surgery training and certification necessary for practicing surgeons and operating room personnel? Surg Endosc. 2013;27(1):118-26. doi: 10.1007/s00464-012-2437-7.

23 Machado LS, Moraes RM, Nunes FLS, Costa RMEM. Serious games baseados em realidade virtual para educação médica. Rev Bras Educ Med. 2011;35(2):254-62. doi: 10.1590/S0100-55022011000200015.

24 Nácul MP. Modern Aspects About Education in Endoscopic Surgery in Brazil - A Critique Analysis. Rev Bras Videocir. 2004;2(1):1-4. doi: 10.1590/S0102-67202015000100020.

25 Satava RM. Emerging trends that herald the future of surgical simulation. Surg Clin North Am. 2010;90(3):623-33. doi: 10.1016/j.suc.2010.02.002.

26 Schlosser K, Alkhawaga M, Maschuw K, Zielke A, Mauner E, Hassan I. Training of laparoscopic skills with virtual reality simulator: A critical reappraisal of the learning curve. Eur Surg. 2007;39(3):180.
 

 


Submetido em:
18/04/2023

Aceito em:
26/01/2024

66b3b627a953952215561d36 rcbc Articles

RCBC

Share this page
Page Sections