Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões
https://revistadocbc.org.br/article/doi/10.1590/0100-6991e-20243709
Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões
Artigo Original

Construção e validação de cenário para treinamento de sedação na sala de urgência para procedimento cirúrgico pediátrico por simulação in situ

Construction and validation of a scenario for sedation training in the emergency room for pediatric surgical procedures by in-situ simulation

Marcos Maciel Candido Justino dos Santos AC BC-SP; Sara Fiterman Lima; Alexandre Slullitel; Rosemeire Simone Dellacrode Giovanazzi; Francisco Diego Negrão Lopes Neto; Marjorie de Araújo Vian Pinheiro Lima; René Scalet dos Santos Neto; Gerson Alves Pereira Júnior

Downloads: 0
Views: 102

Resumo

Introdução: a sedação e analgesia são procedimentos fundamentais para crianças submetidas a intervenções invasivas, devendo-se evitar complicações durante sua realização. A simulação in situ permite, por sua vez, capacitações nos ambientes reais de prática para aprimorar as competências técnicas e não técnicas dos profissionais para tais procedimentos. Embora seja uma ferramenta de grande utilidade, muitas vezes não é aproveitada pelo despreparo para seu planejamento e aplicação.

Objetivo: elaborar e validar um cenário de simulação in situ no atendimento de urgências pediátricas com uso de sedação para realização de procedimento invasivo.

Método: estudo descritivo de construção e validação de conteúdo de um cenário de simulação in situ, por meio do método Delphi, seguindo os seguintes passos: 1) definição do problema e seleção de especialistas; 2) desenvolvimento do documento inicial; 3) rodadas para validação com análise das respostas e feedback (até obtenção do consenso pelo Índice de Validação de Conteúdo); 4) relatório final. Resultados: Os especialistas indicaram sugestões devidamente aproveitadas e o cenário obteve, em todos os itens, um IVC maior que 80,0% demonstrando sua alta validade e confiabilidade. Ao usar especialistas para validar o cenário, seus insights garatem maior precisão e confiabilidade à engenharia de construção dos cenários.

Conclusão: espera-se, que este estudo permita a replicação do cenário em diferentes contextos de formação facilitando e incentivando a capacitação profissional a partir de um modelo de cenário baseado em melhores evidências e práticas. 

Palavras-chave

Treinamento por Simulação; Medicina de Emergência; Pediatria

Abstract

Introduction: sedation and analgesia are fundamental procedures for children undergoing invasive interventions, and complications must be avoided during their implementation. In situ simulation allows, in turn, training in real practice environments to improve the technical and non-technical skills of professionals for such procedures. Although it is a very useful tool, it is often not used due to lack of preparation for its planning and application.

Objective: develop and validate an in situ simulation scenario in pediatric emergency care using sedation to perform an invasive procedure.

Method: descriptive study of construction and content validation of an in situ simulation scenario, using the Delphi method, following the following steps: 1) definition of the problem and selection of experts; 2) development of the initial document; 3) rounds for validation with analysis of responses and feedback (until consensus is reached by the Content Validation Index); 4) final report. Results: The experts indicated suggestions that were duly used and the scenario obtained, in all items, a CVI greater than 80.0%, demonstrating its high validity and reliability. By using experts to validate the scenario, their insights guarantee greater precision and reliability in scenario construction engineering.

Conclusion: It is expected that this study will allow the replication of the scenario in different training contexts, facilitating and encouraging professional training based on a scenario model based on best evidence and practices.

Keywords

Simulation Training; Emergency Medicine; Pediatrics  

Referências

1 Savage C, Andrew Gaffney F, Hussainalkhateeb L, Ackheim PO, Henricson G, Antoniadou I, et al. Safer paediatric surgical teams: A 5-year evaluation of crew resource management implementation and outcomes. Int J Qual Health Care. 2017;29(6):853-60. doi: 10.1093/intqhc/mzx113.

2 Siems A, Cartron A, Watson A, McCarter R, Levin A. Improving Pediatric Rapid Response Team Performance Through Crew Resource Management Training of Team Leaders. Hosp Pediatr. 2017;7(2):88-95. doi: 10.1542/hpeds.2016-0111.

3 Gozal D, Mason KP. Pediatric Sedation: A Global Challenge. Int J Pediatr. 2010;2010:1-15. doi: 10.1155/2010/701257.

4 Kamran Khan; Serena Tolhurst-Cleaver; Sara White; William Simpson. Simulation in Healthcare Education. Building a Simulation Programme: A Practical Guide. Vol. 50. Association for Medical Education in Europe (AMEE); 2007. 1-44 p. ISBN: 978-1-903934-63-0.

5 Lee MO, Schertzer K, Khanna K, Wang NE, Camargo CA, Sebok-Syer SS. Using In Situ Simulations to Improve Pediatric Patient Safety in Emergency Departments. Acad Med. 2021;96(3):395-8. doi: 10.1097/ACM.0000000000003807.

6 Riley W, Davis S, Miller KM, Hansen H, Sweet RM. Detecting breaches in defensive barriers using in situ simulation for obstetric emergencies. Qual Saf Health Care. 2010;19 Suppl 3. doi: 10.1136/qshc.2010.040311.

7 Waseem M, Horsley E. A Novice Guide to Applications of Simulation in the Pediatric Emergency Department. Pediatr Emerg Care. 2020;36(6):e362-7. doi: 10.1097/PEC.0000000000001643.

8 Shaikh U, Natale JE, Till DA, Julie IM. "Good Catch, Kiddo"-Enhancing Patient Safety in the Pediatric Emergency Department Through Simulation. Pediatr Emerg Care. 2022;38(1):e283-6. doi: 10.54143/jbmede.v3i3.101.

9 McLaughlin CM, Wieck MM, Barin EN, Rake A, Burke R V., Roesly HB, et al. Impact of simulation-based training on perceived provider confidence in acute multidisciplinary pediatric trauma resuscitation. Pediatr Surg Int. 2018;34(12):1353-62. doi: 10.1007/s00383-018-4361-y.

10 Fehring R. Methods to Validate Nursing Diagnoses. Heart Lung. 1987;16(6 Pt 1):625-9.

11 Zarili TFT, Castanheira ERL, Nunes LO, Sanine PR, Carrapato JFL, Machado DF, et al. Delphi technique in the validation process of the national application of the questionnaire for primary care assessment (Qualiab). Saude e Sociedade. 2021;30(2). doi: 10.1590/S0104-12902021190505.

12 Pereira Junior GA, Lima SF. Engenharia da construção das estações simuladas: passo a passo para a elaboração das estações simuladas. in Simulação em saúde para ensino e avaliação: conceitos e práticas. In 2021. p. 63-75. doi: 10.4322/978-65-86819-11-3.

13 Pasquali Luiz et al. Instrumentação psicológica: instrumentos e prática. 2010. ISBN: 8536321067.

14 Trindade CS, Kato SK, Gurgel LG, Reppold CT. The process of constructing and establishing content validity evidence for the Equalis-OAS. Aval. psicol. 2018;17(2):271-7. doi: 10.15689/ap.2018.1702.14501.13.

15 Coluci MZO, Alexandre NMC, Milani D. Construção de instrumentos de medida na área da saúde. Ciênc. saúde coletiva. 2015;20(3):925-36. doi: 10.1590/1413-81232015203.04332013.

16 Wilson FR, Pan W, Schumsky DA. Recalculation of the critical values for Lawshe's content validity ratio. Measurement and Evaluation in Counseling and Development. 2012;45(3):197-210. doi: 10.1177/0748175612440286.

17 Lima SF, D'A, Junior E, Augusto R, Da Silva R, Alves G, et al. Conhecimentos básicos para estruturação do treinamento de habilidades e da elaboração das estações simuladas. in Simulação em saúde para ensino e avaliação: conceitos e práticas.

18 Huffman JL, McNeil G, Bismilla Z, Lai A. Essentials of Scenario Building for Simulation- Based Education. Comprehensive Healthcare Simulation: Pediatrics. Comprehensive Healthcare Simulation. Springer, Cham. p. 19-29. doi: 10.1007/978-3-319-24187-6_2.

19 Watts PI, McDermott DS, Alinier G, Charnetski M, Ludlow J, Horsley E, et al. Healthcare Simulation Standards of Best PracticeTM Simulation Design. Clin Simul Nurs. 2021;58:14-21. doi: 10.1016/j.ecns.2021.08.009.

20 Deshpande GG, Podolej GS, Shaikh N. Simulation in Pediatric Procedural Sedation. In: Sedation and Analgesia for the Pediatric Intensivist. Cham: Springer International Publishing; 2021. p. 489-507. DOI:10.1007/978-3-030-52555-2_36

21 Babl FE, Krieser D, Belousoff J, Theophilos T. Evaluation of a paediatric procedural sedation training and credentialing programme: sustainability of change. Emergency Medicine Journal. 2010;27(8):577-81. doi: 10.1136/emj.2009.077024.

22 Tobin CD, Clark CA, McEvoy MD, Reves JG, Schaefer JJ, Wolf BJ, et al. An Approach to Moderate Sedation Simulation Training. Simulation in Healthcare: The Simul Healthc. 2013;8(2):114-23. doi: 10.1097/SIH.0b013e3182786209.

23 Santos MMCJ dos, Lima SF, Vieira CFG, Slullitel A, Santos ECN, Pereira Júnior GA. Simulação in situ e suas diferentes aplicações na área da saúde: uma revisão integrativa. Rev Bras Educ Med. 2023;47(4). doi: 10.1590/1981-5271v47.4-2022-0196.

24 Fabro K, Schaffer M, Scharton J. The development, implementation, and evaluation of an end-of-life simulation experience for baccalaureate nursing students. Nurs Educ Perspect. 2014;35(1):19-25. doi: 10.5480/11-593.1.

25 Bortolato-Major C, Perez Arthur J, Mattei ÂT, Mantovani MDF, Cestari Felix JV, Boostel R. Contribuições da simulação para estudantes de graduação em enfermagem. Rev enferm UFPE on line. 2018;12(6):1751-62. doi: 10.5205/1981-8963-v12i6a230633p1751-1762-2018.

26 Nadolski RJ, Hummel HGK, van den Brink HJ, Hoefakker RE, Slootmaker A, Kurvers HJ, et al. EMERGO: A methodology and toolkit for developing serious games in higher education. Simul Gaming. 2008;39(3):338-52. doi: 10.1177/1046878108319278.

27 Alinier G. Developing High-Fidelity Health Care Simulation Scenarios: A Guide for Educators and Professionals. Simul Gaming. 2011;42(1):9-26. doi: 10.1177/104687810935568.

28 Ramalho CE, Bretas PMC, Schvartsman C, Reis AG. Sedação e analgesia para procedimentos no pronto-socorro de pediatria. J Pediatr (Rio J). 2017:93 Suppl 1:2-18. doi: 10.1016/j.jped.2017.07.009.

29 Silva S de L e, Ferreira AR, Oliveira AMLS e, Valerio FC, Jacome LU, Godoi BC de, et al. Procedural sedation in children and adolescents: recommendations based on grade system. Rev Med Minas Gerais 2017; 27 (Supl 3): S77-S86. doi: 10.5935/2238-3182.20170035.

30 Cravero JP, Beach ML, Blike GT, Gallagher SM, Hertzog JH. The Incidence and Nature of Adverse Events During Pediatric Sedation/Anesthesia With Propofol for Procedures Outside the Operating Room: A Report From the Pediatric Sedation Research Consortium. Anesth Analg. 2009;108(3):795-804. doi: 10.1213/ane.0b013e31818fc334.

31 Sahyoun C, Cantais A, Gervaix A, Bressan S, Löllgen R, Krauss B, et al. Pediatric procedural sedation and analgesia in the emergency department: surveying the current European practice. Eur J Pediatr. 2021;180(6):1799-813. doi: 10.1007/s00431-021-03930-6.

32 Coté CJ, Karl HW, Notterman DA, Weinberg JA, McCloskey C. Adverse Sedation Events in Pediatrics: Analysis of Medications Used for Sedation. Pediatrics. 2000;106(4):633-44. doi:10.1542/peds.106.4.633.

33 Peña BMG, Krauss B. Adverse events of procedural sedation and analgesia in a pediatric emergency department. Ann Emerg Med. 1999;34(4):483-91. doi: 10.1016/s0196-0644(99)80050-x.

34 Bellolio MF, Puls HA, Anderson JL, Gilani WI, Murad MH, Barrionuevo P, et al. Incidence of adverse events in paediatric procedural sedation in the emergency department: a systematic review and meta-analysis. BMJ Open. 2016;6(6):e011384. doi: 10.1136/bmjopen-2016-011384.

35 Ramalho CE, Bretas PMC, Schvartsman C, Reis AG. Sedation and analgesia for procedures in the pediatric emergency room. J Pediatr (Rio J). 2017;93:2-18. doi: 10.1016/j.jped.2017.07.009.

36 McCoy S, Lyttle MD, Hartshorn S, Larkin P, Brenner M, O'Sullivan R. A qualitative study of the barriers to procedural sedation practices in paediatric emergency medicine in the UK and Ireland. Emergency Medicine Journal. 2016;33(8):527-32. doi: 10.1136/emermed-2015-205418.

37 Skulmoski GJ, Hartman FT, Krahn J. The Delphi Method for Graduate Research. Journal of Information Technology Education: Research. 2007;6:1-21. doi: 10.28945/199.

38 Linstone HA, Turoff M. The Delphi method : techniques and applications. 1975. p. 1-620. doi: 10.2307/3150755.
 




Submetido em:
12/12/2023

Aceito em:
06/05/2024

66abeb67a95395243a1e77e4 rcbc Articles

RCBC

Share this page
Page Sections